søndag 21. februar 2010

Om cola og minusgrader

I dag gjorde vi en underlig oppdagelse. Vi var i Sverige i helga og i formiddag skulle vi kjøre hjem. Da vi satte oss i bilen var det -12,5 grader ute - og inne i bilen var det vel omtrent det samme. I bilen lå det to colaflasker. Den ene hadde vært åpnet før - og den var bunnfrossen. Den andre var helt ny - og den var overhodet ikke frosset, enda det var -12,5 grader. Snodig tenkte jeg og gav flasken til Aurora. Aurora skrudde av korken, og det som skjedde da var enda snodigere. Colaen frøys foran øynene på oss. Vi så hvordan brusen ble til is - det begynte i toppen og gikk nedover til den var frosset helt ned til bunnen. Jeg har aldri sett lignende og lurer selvsagt veldig på hvorfor det er sånn at uåpnet cola ikke fryser - men når man tilsetter oksygen og/eller forurensning så fryser den tvert. *grubler*

3 kommentarer:

  1. Venter spent på konklusjonen

    SvarSlett
  2. Jeg har fått et meget godt svar per telefon - og der og da skjønte jeg svaret og sammenhengen - men bare sekunder etter at jeg hadde lagt på røret så begynte den nye kunnskapen å svinne hen, hehe. Jeg satser på at jeg får skriftlig svar i morgen, da kan jeg gå tilbake å fornye kunnskapen når min samfunnsvitenskapelige hjerne smører alle realfagsordene sammen til ei eneste stor smørje, hehe ;-).

    SvarSlett